Happy Birthday to me! 21!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Merel - WaarBenJij.nu Happy Birthday to me! 21!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Merel - WaarBenJij.nu

Happy Birthday to me! 21!!

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Elise

22 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Sunday sunnyday.
De andere meiden zijn aangekomen (die ik al op de deelname dag had leren kennen) Een van hun (Romana) was in de nacht van zaterdag op zondag echt vet laat aangekomen. Zondag moesten ze alle drie een beetje acclimatiseren. Wennen aan de warmte en het tijdsverschil. Zaterdag avond ben ik nog met twee meiden naar Blauwgrond gegaan en heb hier de eerste Souto soep gegeten. Damn! That was good. Ik kreeg er een wit bakje bij met wat rode prutjes dus ik vroeg aan de gene die naast ons zaten wat het was, die adviseerde direct dat ik dat maar niet moest eten. Ook vroeg ik wat er in het flesje zat (ook een roodachtig goedje) hier over zeiden ze dat dit een soort rode saus was. Dus ik dacht:'wat lekker dit doe ik een beetje over mijn rijst'. Nou dat was een goede les, poeh wat was dat pittig zeg! En zoals de meeste wel weten kan ik aardig goed tegen pittig eten. Maar mijn gehemelte was hier redelijk door aangetast en mijn Souto soep smaakte voor 10 minuten minder lekker HA-HA. Verder was het echt een tof straatje, met alleen maar kleine eet tentjes. Voornamelijk Javaans.

Zondag zijn we bij zus&zo wezen eten, lekker maar wel veel bakkra's.(nederlanders)

Maandag hebben we kennismaking gehad op Ayra de Waker (kinderhuis) en een speciaal onderwijs. Verder heb ik dingen gedaan zoals shoppen, wezen zwemmen in een mooi zwembad op een dakterras van een hotel en kakkerlakken gedood.
GETVERDERRIE wat een gore dingen zijn dat zeg!

Nou en toen was het dus 20-11 my birthday yeaaah.
Ik werd wakker en ik dacht oja, ik ben jarig! Zat rustig op mijn kamer m'n telefoon te checken toen opeens de deur open ging en mijn huisgenootjes : Happy Birthday' aan het zingen waren. Ze hadden de woonkamer versiert en hadden als cadeautje een fles Malibu voor me gekocht. Beter cadeautje kan niet! Its my fave!

Toen we eenmaal rustig opgestart waren hebben we een lekker stuk chocolade taart gegeten en moesten in de middag beginnen bij Ayra de Waker. Het is nog redelijk ver fietsen ( 30 a 45 minuten ) +- verkeerd rijden. Want je moet hier rekening houden met één richtingswegen, dus kan de heen weg langer duren dan bijvoorbeeld de terug weg.
Het fietsen gaat btw wel prima ben eigenlijk al wel gewend aan hoe ze hier rijden.
Eerste dag moesten we een beetje observeren etc.
In de avond zijn we uit eten gegaan met alle nieuwe vrijwilligers dit word 1x per maand georganiseerd. Hier kreeg ik van twee vrijwilligers van de Mozartstraat (namens iedereen) een tasje met allerlei vruchten die hier groeien en een flesje Canei. Hartstikke lief!

Donderdag moesten we naar de vreemdelingen dienst, ik was uiteraard vergeten om mijn eticket uit te printen dus ik kon het niet doen.
Daarna zijn we weer aan de slag gegaan bij Ayra de waker en konden nu al wel onze handen uit de mouwen steken (gelukkig).
De meiden (vooral de ouderen) moeten veel huishoudelijke taken doen zoals de was en helpen met de afwas doen. Ze zijn allemaal ook kamperoudste van een kamer en daar moeten ze voor zorgen dat alles netjes is enzo.

We beginnen daar om 12.30 en rond 13.00 gaan die kinderen eten (vegetarisch) en na het eten gaan ze een uur of 2 uur "rusten" soms krijgen ze om 15.00 weer wat lekkers eten en drinken. 15.30 begint de huiswerk begeleiding, dan zitten alle 42 kinderen in een lokaal en moet iedereen aan zijn huiswerk zitten. (Hier bij helpen wij voornamelijk)
Dus ik zat woensdag en donderdag tafels te oefenen (ook weer een reminder voor me zelf, best handig)
Om 17.30 zijn wij weer klaar en kunnen we naar huis.

Vandaag ben ik wezen helpen bij een officiele opening van een bibliotheek bij een school. We hadden de opdracht gekregen om een soort drama stukje met die kinderen te doen in de klas. Ik zat bij klas 1 (groep 3 geloof ik) dat was echt super leuk, wat een schattige kinderen en ze deden super enthousiast mee!

Daarna werd ik opgehaald door Diego (een van onze taxi chauffeurs, echt een top kerel lach me dood om hem) samen met hem ben ik naar een print shop gegaan om mijn eticket van mijn vliegticket uit te printen en daarna naar de vreemdelingen dienst. Ik ging gelijk zitten daar en kwam er pas later achter dat je dus in de rij moet staan om je paspoort etc in te leveren (ja blond I know) Dus het duurde allemaal wat langer haha.
Onder weg terug zijn we Diego's neefje en een ander kindje op wezen halen bij een peuteropvang. Wat een dotjes waren dat zeg!

Vanavond gaan we stappen bij Touche (EINDELIJK ik heb zoooooo zin om te stappen) Eerst heb ik weer salsa les. Was het dinsdag vergeten, dat doe ik trouwens met meer dingen, omdat zo warm is gaat je denk vermogen echt achter uit.
Als ik ergens wat neer leg ben ik binnen 2 seconde weer vergeten waar ik het neer gelegd heb. (kip zonder kop dus)

Ik zeg hasta la vista tot de volgende vila!



Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Elise

Actief sinds 29 Sept. 2013
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 5649

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 22 Januari 2014

Bonaire

12 November 2013 - 25 Januari 2013

Ontwikkelingswerk in Suriname

Landen bezocht: