Week 6. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Merel - WaarBenJij.nu Week 6. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Merel - WaarBenJij.nu

Week 6.

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Elise

30 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Wat raar kerst vieren in een land waar het 32 graden is. Waarbij je niet met familie op de bank zit voor de open haard, kerst liedjes luistert en kerst films kijkt. Zo nu en dan hoorde ik wel een kerst liedje voorbij komen op de radio in de taxi maar dat is toch wel een beetje gek.
Op kerst avond ben ik uit geweest in Touche, waar een leuk kerst feestje was. Ik was een beetje underdresst want alle suri's waren in mooie jurkjes en hakjes gekleed. Op eerste kerst dag hebben we lekker een kerst lunch gemaakt en gezamenlijk op gegeten onder het genot van kerst muziekjes.
In de avond zijn we met een aantal meiden uit geweest, met deze zelfde meiden hebben we op tweede kerst dag ook gegeten maar nu had iedereen een gerecht gemaakt.
Als voor gerecht hadden we Bruschetta (yesss die had ik gemaakt samen met Elma) Als hoofd gerecht hadden we lekkere Surinaamse nasi met heerlijke kip. Als tussen gerecht hadden we een cocktail en toe heerlijke zelf gebakken brownie me ijs. Het was een gezellige avond geweest, ik ging wat later dan mijn huisgenoten naar huis en moest dus voor het eerst alleen met de taxi. Omdat het zo'n chaos was door kerst en omdat het al 2 dagen vol uit had geregend waardoor de straten blank stonden was het moeilijk om mijn vaste taxi chauffeurs te bereiken. Dus ik moest een algemeen taxi bedrijf bellen. Dit was niet zo'n succes. Deze man was nog al opdringerig flirterig, en ondanks ik goed mijn grens hier in weet aan te geven bleef de man door gaan. Tot dat ik zei :'of u brengt me nu gewoon thuis of ik stap de auto uit' waarna meneer zei dat dit bedrijf een goed bedrijf was en hij mij gewoon thuis af zou zetten.
Gelukkig deed hij dit ook. Ik ben niet snel bang maar dit heb ik toch als on prettig ervaren. Volgende keer dus niet meer alleen met de taxi als ik niet mijn eigen taxi chauffeurs aan de lijn kan krijgen! Weer een les wijzer.

Zaterdag ben ik samen met mijn huis genoten weer op trip gegaan. Dit keer stond op de planning: Berg&Dal, Stone Island & Brownsberg.

In berg en dal heb ik de kabelbanen mogen doen (Hell Yeah) Dit was zo tof! Ik keek hier al erg naar uit maar het was ook zeker de moeite. Het ging hard het was mooi en de laatste afdaling deden we allemaal ondersteboven!

Stone island was een mooie plek waar we lekker hebben gezwommen en gegeten. Onze goede kok Jennifer was weer mee die heeerlijk kan koken. (Bijna net zoals elke vrouw hier, het word er waarschijnlijk met de pap lepel ingegoten) In dit water waren wel Piranha's dus we moesten wel uit kijken dat we geen open wonden hadden op ons lijf.
Prachtige plek!
Toen gingen we weer verder naar Brownsberg, de bus reed ons helemaal naar boven wat een klim was dat zeg!

Eenmaal daar aangekomen hadden we een prachtig uitzicht en zijn we een kleine wandeling wezen maken over het terrein en hebben we de hangmatten etc opgehangen. Want ja, we sliepen weer buiten.
's avonds heb ik Jennifer mee geholpen met de kip uit plukken voor de Souto soep en hebben we daarna heeerlijk gegeten. Na het eten hebben we een nacht wandeling gemaakt en zijn we grote kikkers en weer kaymannen tegen gekomen. De kayman was wat agressief toen we hem gepakt hadden en was 2x prongeljik laten vallen waarbij 1x hij een jongen in zijn hand beet. Wauw dat was wel even schrikken zeg.
We zijn toen weer gauw terug gelopen en gelukkig viel het wel mee met zijn verwondingen. Het was wat nattig weer maar ondanks dat hebben we een kamp vuur gemaakt en marshmellows geroosterd!
Ik had in de middag al een spin zien zitten bij het huisje en ben later toch maar even aan de reisleider gaan vragen wat voor een spin dit was.
En natuurlijk was dit een van de dodelijkste spinnen :de vioolspin! De reisleider heer de spin verwijderd en gedood. Natuurlijk was ik hierdoor alerter toen ik ging slapen dit bevorderde niet echt mijn nacht rust. Dan zit je toch continue te mind fucken van ja zo meteen komt er een spin in me klamboe of een slang!
Uit eindelijk heb ik wel redelijk kunnen slapen ondanks het aan de koude kant was. Waar ik me weer in had vergist met het inpakken want dan denk ik ja zo koud word het toch niet!

Vandaag hebben we een lange wandeling gemaakt wat was dit mooi en zwaar zeg. Heen moesten we dalen naar de Irene vallen,ONDERWEG BEN IK EEN ZWARTE PANTER TEGEN GEKOMEN! Alleen ik en een andere jonge (dezelfde die in zijn hand gebeten was) hebben deze gezien. Hij liep wel wat verder weg maar het was duidelijk een zwarte panter!! Super vet. Eenmaal daar aan gekomen hebben we een beetje gezwommen en wat pompelmoes gegeten. En toen de bikkel tocht naar boven, ik heb mijn beste beentje voor gezet en stevig doorgestapt, wat was het warm zeg!
Ik ben met wat andere nog naar de Leo vallen gelopen om daar nog even te kijken. Hier was een grot met veel vleermuizen en ook een grote kayman!

Een maal weer op locatie aangekomen stond er heerlijke Bami voor ons klaar en hebben we lekker gedoucht en zijn we nog even naar een uit kijk punt gelopen!
Wat een weekend zeg.

Ik heb er onwijs van genoten!
Nu lekker naar de KFC.

xxxxxxxxx

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Elise

Actief sinds 29 Sept. 2013
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 5638

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 22 Januari 2014

Bonaire

12 November 2013 - 25 Januari 2013

Ontwikkelingswerk in Suriname

Landen bezocht: