Kinderdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Merel - WaarBenJij.nu Kinderdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Merel - WaarBenJij.nu

Kinderdag

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Elise

11 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Kinderdag, zo word sinterklaas hier genoemd.
Er zijn geen zwarte pieten,nee er zijn pieterbazen. Zaterdag waren de vrijwilligers van Ayra de waker uitgenodigd om mee te gaan met de kinderen naar een sportdag. Die voor meerdere kinderhuizen werd georganiseerd op een sport locatie. Toen we op de locatie aankwamen stonden er broodjes en drinken klaar. Na deze op gegeten te hebben gingen de kleine kinderen springen op het springkussen en de ouderen gingen wat wandelen over het terrein en zich zelf opmaken (wat normaal niet mag maar dit hadden ze blijkbaar stiekem meegenomen, en de moeder zei hier niets over) Eigenlijk is de "sportdag" nooit officieel van start gegaan, op een gegeven moment gingen de jongens allemaal voetballen en de meiden en de kleintjes bleven aan de zij lijn kletsen, socializen en trampoline springen. Je kon de hele dag door drinken pakken, ijs in een bekertje, popcorn en later kon er om de beurt gegeten worden door de kinderen van de kinderhuizen. We kregen Nasi, dat was weer heerlijk en toen ging het dansen van start. Sommige kinderen hadden dansjes ingestudeerd en mochten deze uitvoeren. En toen kwamen sinterklaas met zijn 2 pieterbazen. Deze pieten waren groen met blauw en hadden zo'n ding in hun hand wat de roe genoemd word in een van de sinterklaas liedjes. De kinderen begonnen allemaal te gillen en weg te rennen voor de pieten. De pieten sloegen de kinderen met de roe op bijvoorbeeld hun billen. We hebben met verbazing staan kijken hoe dit er aan toe ging. Er werden snoepjes uitgedeeld en de kinderen konden dansen met de pieten en op schoot bij sinterklaas.
Toen sinterklaas en de pieterbazen weer weg gingen ging het feest los.
Iedereen ging uitgeteld naar huis. Wat een lange dag!

Zondag ben ik samen met Diego naar de finale wedstrijd van de Surinaamse zaalvoetbal geweest.
Dit was echt super, vooral omdat ik de enige bakkra (Nederlander) was en het was een super spannende voetbal wedstrijd.
Ook hier heb ik weer met volle verbazing zitten genieten, een kaartje voor een voetbal wedstrijd hier kost 10 srd. Wat ongeveer 2,5 euro is. Het was een grote chaos voor de deur om uberhaupt je auto neer te zetten en om een kaartje te kopen.

Vandaag gingen we eten bij donateurs met de kinderen van Ayra de waker, we werden hier echt volgepropt met allerlei lekkers. Bij thuis komst hebben Romana(collega en tevens huisgenoot) en ik alle jongste meiden onderhanden genomen met luizenkammen en luizen shampoo. Ik controleerde en Romana ging de meiden met luizen shampoo wassen. Bijna alle meiden hadden neten en luizen in hun haar ik heb dit met veel moeite moeten doen want als er 1 ding is wat ik vies vind en waar ik een fobie voor heb zijn het wel luizen.
Bij het eerste kind wat ik controleerde zat al vol met neten. Ik kon alle "gedvers' en 'o my gods' echt niet voor me houden.

Net ben ik weer terug gekomen van Salsa les.
Morgen ga ik weer aan de slag bij Betheljada en dit weekend gaan we weer op trip naar Nickirie en Bigi-Pan!
Excited.

Aju!

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Elise

Actief sinds 29 Sept. 2013
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 5646

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 22 Januari 2014

Bonaire

12 November 2013 - 25 Januari 2013

Ontwikkelingswerk in Suriname

Landen bezocht: